Vårdagjämning orust

VÅRBETRAKTELSE

Jag bokar in en resa till pappa och de småländska skogarna lagom till vinterns troligen sista manifestation. I tre dagar kan jag njuta av snöns vita glans under de mörka granarna. Vi kapar ved inför nästa höst, eldar för fullt i brasorna och går långa promenader i naturen. Frånvaro av vind och markens snölager får tystnaden att framträda extra tydligt. Bara ljuden av våra andetag och snöns olika läten beroende på temperatur; knarrande, plumsande och sista dagen mer slaskande. Överallt syns spår av skogens invånare och ibland möter vi även dem; älg, tjäder och småfåglarna. Mest ser vi grävlingen, rådjuret och harens spår, men även räv och älg. Den sista morgonen har jag övat upp mitt seende en aning och upptäcker något nytt. Spåret är nästan lika stort som min hand och pappa är övertygad om att det är en varg. 

Återvänder till Göteborg och möts av bländande vårsol och späda krokusar bredvid snödroppar och vintergäck. Snön smälter snabbt bort och en liten knubbig snögubbe på min bakgård är allt som är kvar. Våren för med sig rörelse och flöde. Nytt liv stiger ur jorden, det är en tid med snabba skiften och omställningar. Mitt i detta infaller Vårdagjämningen, runt den 20 mars.

 

Vårdagjämningen, eller Ostara, handlar om balansen mellan mörker och ljus. I nordisk tradition kallas festen Segerblot, ett blot/firande för att solen än en gång besegrar mörkret och vintern. Det är också ett firande av naturens uppvaknande och växter och djurs fruktbarhet.

Vårdagjämningen infaller vid ett ögonblick när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan. Under ett dygn är dag och natt är lika långa.

Vid Ostara firas även återfödelse av jord och solguden. Båda har dött under hösten och vintern som representanter för naturens död, men vaknar nu till liv under de olika namn de bär; Mithras, Adonis, Osiris, och Dionysos. Det vi idag kallar påskfirande bygger mycket på vårdagjämningsfirandet, kristendomen flyttade högtiden till påsk. ”Påskharen”(som egentligen är marsharen) och de målade äggen kommer därifrån. Marsharen representerar den uppvaknande fertiliteten, den har sin mest aktiva parningstid just nu. Inom den persiska religionen zoroastrismen har man målat ägg vid denna tid i tusentals år. Det finns även en legend om en marshare som gav ett målat ägg till gudinnan Ostara. Ägget står för födelse och liv, cirkel och evighet. Skalet symboliserar Mångudinnan och gulan Solguden.

I en del kulturer firades nyår vid Vårdagjämningen, detta lever kvar bl.a. hos kurder och perser, som kallar högtiden Nowruz. Ett av alla de sätt de firar är att hoppa över eldar, som symboliskt tar emot sjukdom och rädslor.

Enligt keltisk tradition är asken trädet för marsmånad. Asken som i nordisk mytologi var livets träd, Yggdrasil. Den står för nytt liv, återfödelse. Vid rötterna möter vi vårt inre barn, som ligger dold i aska. När vi bjudit in henne, genom att släppa fram våra undertryckta känslor, finns det sedan plats för lek o fantasi. Att spira som en vårblomma, tränga igenom jordytan, illusionerna, när man i känslorna fått kontakt med sin djupaste kraft.

I leken blir trädet en hel värld att upptäcka. I dess krona finner vi en viloplats och likt örnen utsikt över våra liv. Vi kan inte ändra våra rötter, vår barndom, men genom acceptansen och klarsynen förvandlas våra upplevelser. I stillheten kan vi lyssna till vårt inres viskningar.

Ian S. Heginworth, en pionjär inom Environmental arts therapy, skriver så här om trädet kraft; "Oden hängde upp o ner i trädet och lärde sig runornas hemligheter, Buddha satt under det och blev upplyst och Kristus spikades upp på det. De överlämnade sig o gav upp sina gamla självbilder."

 

Vädret överraskar oss nästan varje dag under marsmånad, råfuktig kyla byts till snöoväder och sedan till stilla soliga dagar, men värmen i jorden stiger och det börjar bli dags att så de första fröna. Den gröne mannen, Dionysos, sträcker knakande sina bruna knotiga armar mot skyn, än en gång återföds han för att förenas med sin älskade, Moder Jord. Ikväll går jag ut och lindar mina armar runt en ask och sjunger min sång: Green man awakening from his long sleep, shaking of the dry leaves, dancing around, in his warm footsteps flowers they bloom, spring is returning to our world again.

 Meditation & Qigong i Vårdagjämningstid 

Tid; 18-20 Plats; Studio Ting, Varekil, Orust

Välkommen till en rogivande träff i vårdagjämningstid, med möjlighet att sakta ner och få kontakt med naturens rytm.

 Johan Granbom är tillbaka på Studio Ting med en ny ceremonikväll. Han kommer leda oss i guidad meditation och qigong, och berätta om gamla traditioner kring vårdagjämningen. Vi avslutar med en ceremoni för att bjuda in våren och lämna vintern bakom oss.

 

Johan Granbom är författare, musiker och jordpräst. Sedan 2008 leder han kurser i närvaro och naturkontakt.

 

Kostnad: 150 kr

Ingår: Te & frukt.

 Anmälan: drama@helenaulinder.se eller ljohangrambom@yahoo.com

 

Write a comment

Comments: 6
  • #1

    zobacz anons (Monday, 04 September 2017 18:15)

    dialować

  • #2

    szczegóły (Monday, 04 September 2017 18:34)

    nierozsławiony

  • #3

    ogłoszenia kobiet (Tuesday, 05 September 2017 10:12)

    rogatonosy

  • #4

    seks za darmo (Friday, 08 September 2017 20:34)

    niekrzyczanymi

  • #5

    źródła (Saturday, 09 September 2017 14:31)

    niewspółokreślany

  • #6

    sekstelefon (Thursday, 14 September 2017 18:56)

    nieodegrzmienie